Mijn loopbaan tot nu toe
Laat je inspireren door de loopbaanverhalen van anderen

Anita van Alfen

Marketing- en communitymanager

“Wat doe jij voor werk?”

Een van de vragen die je kan verwachten (en zelf waarschijnlijk ook stelt) op het moment dat je nieuwe mensen leert kennen is: “Wat doe jij voor werk?”. Mijn antwoord op deze vraag is momenteel: “Ik ben verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij Matchcare, een loopbaanbureau in Nieuwegein”. Sinds een half jaar kan ik erbij vertellen dat ik ook verantwoordelijk ben voor communitymanagement bij de talentenplatformen voor onze opdrachtgevers. Een ontwikkeling in mijn loopbaan waar ik erg blij mee ben.

Beïnvloeden

Als mensen vragen welke studie ik daarvoor heb gevolgd en ik vertel ze dat dat Toegepaste Psychologie is geweest, dan is de verbazing vaak van het gezicht af te lezen. “Psychologie, dat is toch iets heel anders?” Een begrijpelijke reactie als je bij psychologie denkt aan het behandelen van cliënten met een psychische aandoening, stoornis of andere mentale problemen. Maar als ik ze dan uitleg dat mijn studie meer zat op het stuk gedragsbeïnvloeding en commercie dan is de link snel gelegd.

Organiseren

Ik heb gekozen voor de studie Toegepaste Psychologie uit interesse voor het gedrag en de keuzes die wij als mensen maken, zonder dat ik wist in wat voor functie ik uiteindelijk terecht wilde komen. Gelukkig werd voor mij al snel duidelijk dat de vakken die over gedragsbeïnvloeding en marketingprincipes gingen duidelijk mijn grootste interesse hadden en dat een gastspreker als Victor Lamme mijn aandacht volledig kregen.

Vertrouwen

Na vier jaar studeren was ik er klaar voor. Vol zelfvertrouwen begon ik met solliciteren, al besefte ik wel dat het niet de makkelijkste periode voor een starter was om aan de slag te gaan. Maar toch, mijn stageplekken vond ik binnen een dag en iedereen was enthousiast en positief over mij. Dus een baan zou ik toch ook zo vinden….

Beschouwen

Niet dus! En aan creatieve ideeën geen gebrek. Ik wist dat ik moest opvallen tussen de soms wel honderden sollicitatiebrieven die organisaties kregen. Dat lukte nog wel, maar mijn gebrek aan specifieke marketingkennis en het gebruik van -tools deden mij de das om. Veel verder dan een eerste gesprek kwam het vaak niet. En ik kon het ze niet kwalijk nemen, al wist ik wel dat ze er later spijt van zouden krijgen dat ze niet voor mij gekozen hebben.

Veerkracht

Ik besloot om ook op andere soorten functies te gaan solliciteren en week uiteindelijk zover uit dat ik bij organisaties in gesprek ging over functies als servicedesk-medewerker en “manusje van alles”. Uiteindelijk heeft het solliciteren op de functie tot servicedesk-medewerker mij de baan opgeleverd die ik nu drie jaar heb. En daarvoor ben ik Jeroen Wevers nog steeds dankbaar. Hij liet mij tijdens het sollicitatiegesprek weten dat de taken die ik zou moeten gaan vervullen op de servicedesk mij niet gelukkig zouden maken, nadat ik had verteld wat ik graag wilde. Een half jaar later belde Matchcare mij weer op, of ik interesse had in een functie als marketingmedewerker. Drie weken later, twee gesprekken verder en ik zat voor het eerst achter mijn bureau bij Matchcare.

Analyseren

En weet je wat leuk is…. Nadat ik bovenstaande gelezen heb en nadacht over welke competenties mij hebben geholpen om te kunnen komen waar ik nu ben, kon ik bij iedere alinea binnen twee minuten een competentiegroep benoemen.

%s