Testen & opdrachten

Jij & je talenten

Jij & je ontwikkeling

Jij & je arbeidsmarkt

Jij & je talenten

kernkwadrant

Kernkwadranten

Met het kernkwadrantenmodel van Ofman vergroot je je zelfinzicht door je kwaliteiten, valkuilen, uitdaging en allergieën op een rijtje te zetten. Je kunt zelf het model invullen of de spelvariant gebruiken als je de oefening in teamverband wilt doen.

unieke-aanbod

Jouw unieke aanbod

Je weet misschien wel wat je wilt, maar weet je ook wat je echt te bieden hebt? Jouw beeld hiervan is altijd gekleurd door je eigen opvattingen en overtuigingen. Deze oefening helpt je om een beeld te krijgen van je bekende en verborgen talenten. Je ontdekt wat jij te bieden hebt en gaat dieper in op wat je wilt. Vraag aan derden wat ze in je zien en waarin ze je vinden uitblinken.

Elevator Pitch

Een elevator pitch is een korte presentatie waarin je vertelt wie je bent en waar je goed in bent. In de beperkte tijd van een ritje met de lift moet je jezelf overtuigend kunnen presenteren als de ideale kandidaat voor je gesprekspartner. Een goede elevator pitch is gebaseerd op zelfkennis. Wanneer je weet wat je wilt, breng je dat ook over aan een ander.

Met deze test krijg je snel inzicht in je score op de vijf hoofddimensies van persoonlijkheid. De Big Five persoonlijkheidstheorie is de meest onderzochte en gebruikte persoonlijkheidstheorie.

Deze test maakt gebruik van de theorie van Belbin. Het gaat om het werken in een team. Je kijkt naar de rollen die je in het team hebt. Welke rollen passen het best bij je en welke passen niet bij je?

Deze vragenlijst brengt de score op 45 competenties in beeld. Een competentie is een cluster van kennis, vaardigheden en attituden.

Leiderschap kent een groot aantal invalshoeken. Deze vragenlijst is bedoeld om in beeld te brengen hoe jij denkt dat jouw kwaliteiten zijn op 14 aspecten die behandeld worden.

Ieder menstype heeft unieke kenmerken waaronder interesses in bepaalde werkzaamheden en beroepen. De meeste mensen, en ook de meeste beroepen, bestaan echter uit een combinatie van verschillende types.

Jij & je ontwikkeling

succesfactor

Succesfactorenanalyse

Je hebt in je leven dingen bereikt waar je trots op bent. Je hebt een goede baan gevonden, vrijwilligerswerk gedaan, of een huis gebouwd. Of dit nu persoonlijke of zakelijke situaties waren, je ontdekt een aantal overeenkomsten wanneer je ze naast elkaar zet. Door zowel de situatie als jouw rol daarin te bestuderen, maak je inzichtelijk waarom en hoe je iets bereikt. Welke persoonlijke kwaliteiten maken jou succesvol?

bucketlist

Bucketlist

Wie ‘The Bucket List’ heeft gezien weet dat het leven aan ons voorbij raast. Plannen maken is het probleem niet, maar uitvoeren? Zonde, zeker als je op een dag moet zeggen: dat had ik nog zo graag gedaan. In de film maken de hoofdpersonen een bucket list, een lijst van alles wat ze nog mee willen maken. Leuk, maar nu jij. Hoe ziet jouw lijst eruit? Maak ‘m met deze oefening en dwing jezelf om bewust na te denken over wat je uit het leven wilt halen.

formuleer-ambitie

Formuleer je ambitie

Je ambitie draait om wat je wilt bereiken. Als je weet wat je wilt en waar je naar zoekt, vergroot dat de kans op succes, ook in je loopbaan. Je kunt pas recht op je doel af, als je weet wat je wilt bereiken. Door je ambitie helder te formuleren, sluit je automatisch bepaalde doelen uit en krijg je scherp waar je precies naartoe wilt. En dat kun je weer in één adem aan een ander uitleggen.

remmen-gasgeven

Remmen of gas geven

Denk jij veel na over je toekomstplannen? En vraag je je dan ook af hoe realistisch ze zijn? Je bent tot veel meer in staat dan je denkt, je moet alleen op het juiste moment gas geven of remmen. Zo ontwijk je met gemak alle beren op de weg. Met deze oefening breng je de factoren in kaart die je tegenhouden om je wensen en dromen te verwezenlijken en maak je een plan om ze positief te beïnvloeden.

Selfassessment Carrière ankers

Wat vind jij belangrijk in werk? Wat is doorslaggevend bij de keuzes die je maakt? Volgens de theorie van organisatiepsycholoog Edgar Schein zijn er acht factoren die je keuzes kunnen bepalen: de Carrière ankers.

De Loopbaan APK geeft inzicht in welke mate jij nog past binnen je huidige functie. Deze vragenlijst brengt in kaart in welke mate jouw werk en jouw werkomgeving (nog) aansluiten bij wat voor jou nu belangrijk is.

Beschik jij over de vaardigheden om je carrière in de goede richting te sturen? Test je Carrièrekracht en kijk welke vaardigheden jij nog kan ontwikkelen om je doelen makkelijker te bereiken. Of je nu hogerop wil komen, je droombaan wilt realiseren of juist graag de ideale werk-privé balans nastreeft.

Jij & je arbeidsmarkt

jouw-arbeidsmarkt

Jouw arbeidsmarkt

Hoe ziet jouw arbeidsmarkt er eigenlijk uit? Welke kennis en vaardigheden worden gevraagd in de richting waarin jij je oriënteert en is er op dit moment veel vraag naar personeel? Verdiep je in het gedeelte van de arbeidsmarkt dat voor jou interessant is en blijf op de hoogte van relevante ontwikkelingen in jouw vakgebied. Zo kun je beter bepalen met welke acties je jouw doelstellingen en ambities snel realiseert.

personal-brand

Personal brand

Waarom zou een werkgever jou kiezen en niet iemand anders? Die vraag beantwoord je niet alleen met je cv, maar ook met je personal brand. Dit is de combinatie van je persoonlijkheid, overtuigingen, capaciteiten en talenten. Samen maken ze van jou één ‘merk’ dat overal duidelijk en herkenbaar vertelt wie je bent en wat je kunt. Of dat nu in je motivatie brief is, op je LinkedIn-profiel of je eigen website.

droomberoepen

Droomberoepen

“ Een wens is een voorbode van wat waarheid kan worden”, (Goethe). Door je ideale beroep tot in detail te omschrijven, ontdek je wat je aanspreekt in een baan. Bepaal welke elementen ook in je huidige positie of vakgebied naar voren kunnen komen en zet de volgende stap in je carrière. Aan de hand van een vragenlijst formuleer jij ( eventueel in 2 of 3-tallen) waar jouw droombaan aan moet voldoen.

vacature-analyse

Vacature analyse

Door de vacaturetekst goed te analyseren, bepaal je of de baan bij je past. Veel vacatures stellen zulke hoge eisen dat bijna iedere potentiële kandidaat bij voorbaat al afhaakt. Organisaties zetten natuurlijk in op de ideale kandidaat, maar bij het lezen van de vacaturetekst én de beslissing om wel of niet te solliciteren is het van belang om je een realistisch beeld te vormen van de werkelijke eisen.

Breng je netwerk in kaart

Breng je netwerk in kaart

Je vraagt eerder iemand die je kent om hulp, dan een volslagen vreemde. Dat principe geldt ook op zakelijk gebied. Want wordt iemand aanbevolen door een goede vriend, dan geef je die persoon eerder het voordeel van de twijfel. Je netwerk is dus onmisbaar bij het vinden van een nieuwe baan of uitdaging.

resume

Schrijf je resumé

Werkgevers zijn op zoek naar mensen die weten wat ze willen. Vertel ze daarom niet alleen wat je tot nu toe gedaan hebt, maar ook waar je naartoe wilt. Je cv geeft normaal gesproken alleen een beeld van je opleiding en werkverleden. In een resumé laat je zien wat je wilt bereiken en welke talenten je daarvoor inzet. Je weet wat je in je leven en werk wilt bereiken en hebt een concrete ambitie geformuleerd.

netwerkdoelen

Formuleer je netwerkdoelen

Op papier hebben we allemaal een netwerk, maar in de praktijk doen we vaak maar wat. Goed netwerken is een kunst en vraagt om een duidelijke focus en doelen. Keuzes maken is daarbij van groot belang: wat wil je wel en niet bereiken met netwerken? Netwerken is een activiteit die vraagt om focus en een efficiënt gebruik van tijd en energie. Stel daarom duidelijke netwerkdoelen op en vergroot de kans dat je ze bereikt.

Plezier in werk wil zeggen dat je jouw werk als een positieve factor in je leven ervaart. Het werk motiveert je en geeft energie. Je voelt je betrokken bij je werk en bij de organisatie.